Wednesday 8 June 2016

TIDUR SELEPAS SAHUR ADALAH BAHAYA & MAMPU AKTIFKAN SEL KANSER



Tidur selepas sahur memang aktiviti biasa dilakukan orang pada bulan puasa. Namun doktor pakar penyakit dalam, Ari Fahrial Syam, memberi nasihat sebaiknya hal itu tidak dilakukan. “Kerana makanan belum dicerna dan malah boleh berbalik dari perut ke kerongkong (atau biasa disebut beserta refluks) kerana pengaruh graviti,
Jika refluks berlaku, asid perut akan naik dan melukakan kerongkong.Kerana mengalami luka, kerongkong akan terasa panas seperti terbakar, dan mulut pun terasa pahit.

Untuk atasi masalah refluks asid perut ini, anda bolehlah tidur setengah duduk atau tidur menggunakan bantal yang tinggi.

Namun pensyarah Fakulti Perubatan Universiti Indonesia lebih menyarankan orang yang berpuasa tidak tidur selepas bersahur. seseorang boleh tidur dua jam selepas makan. “Tapi masih boleh diterima tidur satu jam selepas makan,

Makanan yang sukar dicerna, adalah makanan yang terlalu berlemak. Keju dan minyak dalam jumlah yang banyak akan memerlukan masa dua jam untuk dicerna.Sedangkan nasi dengan sayur berkuah atau telur dan ikan rebus biasanya memerlukan waktu satu jam untuk dicerna.

Untuk perut mempunyai masa untuk mencerna makanan sahur, kita digalakkan bersahur sejam sebelum imsak iaitu sekitar jam 4.30-5 pagi. yang ni memang dalam sunnah nabi pun ade cakap..supaya lewat2kan sahur..

Bila dah dekat waktu imsak, makanlah makanan dalam bentuk buah-buahan dan air masak.Dengan cara ini, ketika tidur, makanan sahur telah dicerna dan mengelakkan daripada terjadinya refluks. Selesai sembahyang subuh, jika memang sangat mengantuk, orang yang berpuasa digalakkan tidur sebelum menjalankan rutin harian kalau sempat huhu.

Makanan yang disyorkan ketika bersahur ialah nasi, kentang, dan ubi sebagai sumber karbohidrat.Untuk protein, daging, ikan, dan telur boleh menjadi pilihan. Lemak boleh diperolehi daripada minyak dan daging ayam .

Diingatkan kepada orang yang berpuasa elakkan makanan yang mengandungi lemak yang banyak untuk bersahur kerana susah dicerna.

Begitu juga pengambilan susu. Bagi yang berusia di atas 30 tahun, sebaiknya memilih susu rendah lemak atau tanpa lemak.

Jenis air yang disyorkan untuk bersahur adalah jus buah-buahan, seperti mangga atau jeruk, kerana mempunyai vitamin dan mineral yang diperlukan badan. Tapi jangan pakai gula atau susu

No comments:

Post a Comment